Individuele begeleiding autisme

Wij begeleiden jeugd én volwassenen met verschillende uitingsvormen van een autisme spectrum stoornis, zoals syndroom van Asperger, PDD-NOS, klassiek autisme en MCDD. Wij bieden individuele begeleiding voor volwassenen, voor wie het vaak moeilijk is hun weg te vinden. Je kunt bij ons terecht als je:

  • als je een autisme spectrum stoornis hebt of
  • als je familie of partner bent van iemand met autisme en begeleiding en hulp zoekt (dit wordt niet vergoed door de gemeente)
  • voor diagnostiek op het gebied van jeugd.

We geven begeleiding als je in Almere of Lelystad woont. Als je in een andere plaats woont, bieden wij begeleiding op basis van PGB.

Aanmelden kan op 3 manieren

Wil je meer informatie of je aanmelden voor begeleiding? Dat kan op 3 manieren:

1

Bel of stuur een Whatsapp
naar Debby Vijlbrief

06 57 88 78 34

Schrijf in de app ‘ik meld me aan voor begeleiding’. Vermeld s.v.p. ook je naam en telefoonnummer.

2

Bel of stuur een Whatsapp
naar Paul van der Steen

06 38 24 90 37

Schrijf in de app ‘ik meld me aan voor begeleiding’. Vermeld s.v.p. ook je naam en telefoonnummer.

3

Stuur een e-mail
naar

info@expertisecentrumdba.nl

Vermeld s.v.p. dat je je aan wilt melden én je naam en telefoonnummer.

Intakegesprek

Na ontvangst van je aanmelding nemen we binnen 4 werkdagen contact met je op voor een vrijblijvend intakegesprek. Tijdens dat gesprek inventariseren wij je wensen en behoefte en bespreken we hoe we jou kunnen begeleiden.

We gaan na of er al een diagnose is gesteld en of er een indicatie is afgegeven voor begeleiding. Als dat nog niet gelukt is, zullen we je informeren en indien gewenst ondersteunen bij de weg naar diagnose of de weg naar een indicatie voor begeleiding.

LET OP! We hebben momenteel een wachttijd van 2 maanden voor diagnostiek bij onze psychiater M. Veenstra. Voor behandeling m.b.v. systeemtherapie en de orthopedagoog is geen wachtlijst op dit moment.

Afspraken vastleggen

Wanneer je ervoor kiest om door ons begeleid te worden, ontvang je een overeenkomst en de voorwaarden. Je krijgt deze overeenkomst ter ondertekening in 2-voud: één exemplaar voor jezelf, de andere is voor ons. In de overeenkomst staat precies wat je rechten zijn m.b.t. de zorg die je van ons ontvangt én er staat ook in wat wij van jou verwachten.

Als je via de gemeente Almere bij ons komt, dan is er een wachttijd van 6 tot 8 weken totdat de zorg kan ingaan. Dit in verband met het verkrijgen van een indicatiestelling.

Begeleidingsplan

We bekijken samen met jou wat er nodig is om ervoor te zorgen dat jouw levenskwaliteit en zelfredzaamheid behouden blijft of vergroot wordt. We bespreken welke ondersteuning je nodig hebt en leggen dat vast in een zogenaamd begeleidingsplan. Hierin staat welke begeleiding je krijgt, wanneer en hoe de begeleiding plaatsvindt. En natuurlijk nemen we de doelstellingen op die we samen met jou willen realiseren. Deze worden jaarlijks geëvalueerd.

Begeleiding thuis

Daarna start de ondersteuning. We nemen de tijd en daarom plannen we voor een afspraak 1,5 tot 2 uur in. Er is dus écht rust om samen te doen wat jij nodig hebt. In die tijd begeleiden we je bij het ontwikkelen van algemene, dagelijkse vaardigheden. Ons doel is jou aan te zetten tot verdere ontwikkeling.

Wij bieden o.a. ondersteuning bij:

  • relationele aspecten, interactie met anderen
  • het organiseren van je huishouden
  • het verrichten van opeenvolgende en samenhangende werkzaamheden
  • het maken en inplannen van afspraken
  • het voeren van gesprekken met instanties
  • het voeren van je eigen administratie
  • ondersteunen bij misverstanden
  • horen van de dagelijkse frustraties en oplossingsgericht begeleiden
  • moeilijkheden horen en knokken voor jouw belangen

Onze begeleid(st)er(s) pakken alles concreet met jou op. Je krijgt kordate adviezen, we zeggen wat er bedoeld wordt en doen wat er gezegd wordt. We beslissen niet óver jou, maar met jou samen. Jij geeft aan waar je behoefte aan hebt.

Heb je tussen 2 afspraken door een vraag? Dan kun je gewoon een WhatsApp sturen zodat je niet een hele week hoeft te wachten.

Naast deze persoonlijke begeleiding bij jou thuis, organiseren wij ook groepsbegeleiding.

Evaluatie

We bespreken en evalueren de begeleiding regelmatig me je. Daarbij kun je aangeven hoe je de begeleiding ervaart en wat je eventueel wilt veranderen. Ook je vaste contactpersoon of vertegenwoordiger betrekken we bij de evaluatie. De gemaakte opmerkingen en vragen worden in het begeleidingsplan meegenomen en aan jou teruggekoppeld.

Dossiervorming en inzage
Het begeleidingsplan is opgeslagen als een elektronisch dossier en je kunt deze desgewenst altijd inzien. We geven je graag een kopie van het plan; deze kun je schriftelijk bij ons aanvragen.

Kosten

De eerste kennismaking met ons is altijd vrijblijvend en kosteloos.
In het kennismakingsgesprek vragen we of je al een indicatie hebt voor begeleiding. Het wijkteam van de gemeente geeft deze af. Als je geen indicatie hebt, kunnen we je helpen bij de aanvraag bij het wijkteam in jouw woonplaats.
Voor elke woonplaats geldt een andere procedure om de kosten voor begeleiding vergoed te krijgen.

We zijn een erkende zorgleverancier bij de gemeente Almere. In Lelystad werken we via Woonzorg.
Dit betekent dat zorg in Almere of via Woonzorg rechtstreeks wordt betaald. Als je in een andere plaats woont, bieden wij begeleiding op basis van PGB. Ook kun je de begeleiding zelf financieren. In het gesprek leggen wij onze tarieven aan je voor. Een andere mogelijkheid is dat je werkgever bijdraagt aan de begeleiding.

Voor veel groepsactiviteiten wordt een eigen bijdrage gevraagd.

Pin It on Pinterest

Share This